Afvallen, hoe houd je het vol

Geplaatst op 5 februari 2015 door Aviroo

Bij de start van het nieuwe jaar zullen veel mensen weer goede voornemens hebben gemaakt. Omdat  veel  mensen lijden onder overgewicht kunnen we gerust aannemen dat afvallen, na roken, voor veel mensen een van de belangrijkste voornemens is. Maar je zult al snel merken dat afvallen nog niet zo eenvoudig is.weights2

Het draait allemaal om onze energiebalans. Ofwel: het is de kunst om net zoveel calorieën per dag op te eten als je aan energie verbruikt. Neem je méér calorieën in dan je verbruikt, dan wordt het teveel aan energie door het lichaam opgeslagen in de vorm van vetweefsel. Door de eeuwen heen was dat een handig mechanisme, want als er eens geen voedsel beschikbaar was dan had je in ieder geval je reserves nog. Maar tegenwoordig is er altijd voldoende voedsel voorhanden, tijden van schaarste zijn er niet meer. Onze vetreserves worden daarom nooit meer aangesproken, en groeien steeds verder aan.

De remedie is tweeledig: ofwel de inname van calorieën beperken ofwel het energieverbruik door het lichaam te vergroten. Het eerste doe je door gewoon minder te eten (en dan vooral alle zoetigheden laten staan), het tweede door meer te bewegen of te gaan sporten. Een half uur wandelen per dag doet wat dat betreft al wonderen. Er hoeft echt niet driemaal per week intensief gesport te worden, gewoon meer lichamelijk actief zijn doet al veel voor je lichaam.

fruitsEen dieet volgen, wat veel mensen doen om snel af te vallen, is tamelijk zinloos. Het is namelijk niet vol te houden. Een gezond volwassen lichaam heeft bij een vrij inactief leven (bijvoorbeeld een zittend beroep) ongeveer 2000 kilocalorieën per dag nodig voor vrouwen, en ca. 2500 kilocalorieën voor mannen. Ga je de calorie-inname sterk beperken, zoals bij veel diëten, dan gaat je lichaam als eerste de energie halen uit het spierweefsel. De eiwitten die voor de energieproductie nodig zijn (glycoceen), kunnen namelijk veel makkelijker uit het spierweefsel gehaald worden dan uit vetweefsel. Het gevolg is dat we ons slap, futloos en depressief gaan voelen, en omdat het hongergevoel steeds sterker wordt gaan we weer eten. Hierdoor ontstaat het bekende jojo-effect, eerst val je af maar daarna kom je nog méér aan!

Wat wél helpt is met de calorie-inname iets onder het dagelijks energieverbruik te gaan zitten. Let dus op wat je eet, probeer de porties per maaltijd te beperken en laat zoetigheden en tussendoortjes staan. Het beste inzicht geeft het als je de calorieën die je eet daadwerkelijk optelt en noteert, dan zie je gelijk waar je met je voedingspatroon de mist in gaat. Een tip hierbij is: haal de verkeerde dingen (chips, gebak, cola) gewoon niet in huis, dan kom je ook niet in de verleiding om ervan te gaan eten. Kijk op de verpakkingen van het eten welke voedingsstoffen er in zitten en bereken je calorieconsumptie uitgaande van de volgende waarden:

  • Eén gram koolhydraat levert gemiddeld 4 kcal (17 kJoule) energie
  • Eén gram eiwit levert gemiddeld 4 kcal (17 kJoule) energie
  • Eén gram vet levert gemiddeld 9 kcal (37 kJoule) energie
  • Eén gram alcohol levert gemiddeld 7 kcal (29 kJoule) energie
  • Eén gram voedingsvezel levert gemiddeld 2 kcal (8 kJoule) energie

Het energieverbruik kan van persoon tot persoon sterk verschillen. Dat heeft te maken met erfelijke factoren, je stofwisseling, of je een actief of passief leven leidt en je lichamelijke gesteldheid. Dikke mensen verbranden moeilijker calorieën dan slanke mensen. Dus als je al gezet bent, wordt afvallen extra lastig.

Foto-Garcina-CambodiaHet lichaam is zo ingericht dat alles wat je eet omgezet wordt in energie. Vergeet echter niet dat het lichaam alle voedingsstoffen nodig heeft, óók koolhydraten en vetten. Maar dan wel in een gezonde balans. In het verleden zijn er genoeg diëten geweest waarbij bijvoorbeeld vet of koolhydraten werden uitgebannen, maar dan komt je lichaam op een gegeven moment belangrijke voedingsstoffen tekort. Zo hebben we verzadigde vetten nodig om onverzadigd vet te kunnen verbranden, ban dus niet alle ‘verkeerde’ vetten uit je leven. Een goede verhouding van voedingsstoffen voor een gezonde lifestyle zou ongeveer 30% koolhydraten, 30% eiwitten en 40% onverzadigde vetten moeten bevatten. Een tekort aan slaap en stress leiden tot een ongezond eetgedrag, let daar dus op.

Wat vele niet weten, is dat inname van extra mineralen door middel van voedingssupplementen de vetverbranding stimuleren en een gezond metabolisme bevorderen. Zo stimuleert choline de vetverbranding, zorgt selenium voor een verminderde veropbouw en stimuleert niacine (vitamine B3) ook de vetverbranding. Zink bevordert de spieraanmaak terwijl magnesium essentieel is voor de stofwisseling. Al deze mineralen zitten in Beyuna Multi, met daarnaast nog een veelheid aan vitaminen en andere stoffen die de weerstand en gezondheid ondersteunen.Newproduct-multi

Beyuna heeft daarnaast twee producten die specifiek een gewichtsregulerend effect hebben: Byuna Lean en Beyuna Shape. Deze supplementen bevatten stoffen die de vetverbranding stimuleren, waarbij tevens de eetlust wordt afgeremd.  Met name Beyuna Lean stimuleert de opbouw van spierweefsel, zodat afvallen niet gepaard gaat met een slap en futloos gevoel.  Met name het viscerale vet, het gevaarlijke vetweefsel in de buikholte rond de organen, wordt door Beyuna Lean aangepakt. Beyuna Shape ondersteunt dit proces door de eetlust te verminderen en vermoeidheid en energiegebrek tegen te gaan. Ze helpen geleidelijk af te vallen en daarbij gezond te zijn en te blijven.

Kortom, handige tips om af te vallen zijn:

  • Zorg voor een actieve levensstijl met veel beweging
  • Zorg voor een goede nachtrust en vermijd stress
  • Beperk je calorie-inname door kleinere porties te eten
  • Vermijd teveel suikers en slechte vetten (koekjes, gebak, snoep, gefrituurd voedsel)
  • Gebruik Beyuna voedingssupplementen voor aanvulling met vitaminen en mineralen

Succes!