Meer weerstand met Vitamine C

Geplaatst op 28 oktober 2015 door Aviroo

Met guur herfstweer en de winter in aantocht is het voor iedereen van groot belang wat aan de weerstand te doen. Een van de belangrijkste middelen die je daarbij helpen kan is vitamine C. Omdat wij mensen – in tegenstelling tot bijna alle dieren – deze stof niet zelf kunnen aanmaken, moet alle vitamine C die we nodig hebben uit ons voedsel komen, of via suppletie aangevuld worden.

hooikoorts

Vitamine C helpt ook bij allergieën zoals hooikoorts

Van alle stoffen die we nodig hebben om ons lichaam te laten functioneren, is vitamine C wel het meest bestudeerd en het meest uitgebreid gedocumenteerd. Uit elk onderzoek blijkt opnieuw hoe onmisbaar deze vitamine voor ons is. Niet alleen ondersteunt vitamine C de afweer van het lichaam, ook draagt het bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van de bloedvaten. Het speelt een rol bij de botaanmaak, is goed voor het concentratievermogen, ondersteunt de afweer van het lichaam en levert een bijdrage als antioxidant. Daarnaast draagt het bij aan extra energie bij vermoeidheid en werkt het als antioxidant voor vitamine E en brengt deze weer in een actieve, werkende vorm. Tenslotte verhoogt vitamine C de ijzeropname.

Vitamine C, ofwel L-ascorbinezuur, werd voor het eerst ontdekt in 1928. Inmiddels zijn er meer dan 300 biochemische processen in het lichaam bekend waar vitamine C een rol in vervult. Met name de orthomoleculaire pionier prof. Linus Pauling heeft belangwekkende onderzoeken naar de werking van vitamine C op zijn naam staan.

De structuur van L-ascorbinezuur, ofwel vitamine C

De structuur van L-ascorbinezuur, ofwel vitamine C

Planten en zoogdieren zijn zelf in staat om ascorbinezuur uit glucose te halen, de mens heeft dat vermogen echter niet.  In vroeger jaren, zeg zo’n 20 à 30 jaar geleden, konden we nog voldoende vitamine C halen uit ons dagelijks eten, met name uit groenten en fruit. Door verschillende oorzaken, o.a. bemesting, bestrijdingsmiddelen, gewasveredeling en verschraling van de grond, zijn de hoeveelheden vitamine C in ons voedsel drastisch verminderd. Veel mensen realiseren zich dat niet, ik ontmoet regelmatig mensen die van mening zijn dat ze gezond eten, en schrikken als ze met de feiten geconfronteerd worden. Ook al koop je het eten bij een biologische winkel, dan ontbreken daaraan nog heel veel essentiële nutriënten. De enige manier om dit tekort aan te vullen is het innemen van voedingssupplementen.

Als je lichaam een tekort krijgt aan vitamine C, dan kan er een veelheid aan gebreksziekten ontstaan. Uit vroeger eeuwen kennen we het verschijnsel scheurbuik: het collageen van het vaatweefsel wordt zó verzwakt dat er inwendige bloedingen ontstaan, meestal in de buikholte.  Omdat vitamine C het collageen versterkt, helpt het bij de genezing van wonden en ontstekingen en ondersteunt het een gezonde huid, haren en nagels. Collageen is als het ware het cement in je lichaam, zonder dat valt je lichaam uit elkaar. Vitamine C heeft een positieve werking bij allergieën zoals hooikoorts, virusinfecties, hypertensie (hoge bloeddruk), reumatische pijnen, anorexia, koorts en een trage stofwisseling. Ook bij vermoeidheidsverschijnselen en lusteloosheid heeft vitamine C een positief effect. Daarnaast is het een krachtige antioxidant die vrije radicalen in het lichaam bestrijdt, deze kunnen mogelijk leiden tot kanker.

Fruit levert lang niet de hoeveelheid vitamine C die we dagelijks nodig hebben, ook al eten we er heel veel van.

Fruit levert lang niet de hoeveelheid vitamine C die we dagelijks nodig hebben, ook al eten we er heel veel van.

Vitamine C is, wat je zou kunnen noemen, een “breedspectrum-vitamine”.  Het is betrokken bij letterlijk elk proces in ons lichaam. Zo verbetert Vitamine C het vermogen van het lichaam om calcium en ijzer uit voedsel op te nemen (voor sterke tanden en botten). Het is ook in staat  giftig koper, lood, cadmium, arsenicum en kwik uit het lichaam te verwijderen. Een ideale manier van “detoxen”!
Het verlaagt het cholesterol doordat deze in galzuren worden omgezet. Vitamine C heeft een neutraliserende invloed op nitrosaminen,  deze kankerverwekkende stoffen worden gevormd wanneer gerookt vlees zoals ham en bacon met nitrieten geconserveerd wordt.  Dan blijft het vlees er aantrekkelijk rood uitzien. Vitamine C gaat ook de werking van histamine tegen, een stof die het lichaam produceert als er allergische reacties optreden.

Onderzoeken die het belang van vitamine C aantonen zijn er legio. Maar als je vitamine C als voedingssupplementen koopt kun je uit vele soorten kiezen, van een paar euro per potje tot het tienvoudige daarvan. Welke vitamine C kun je dan het beste gebruiken? Bepalend daarvoor is de opname in het lichaam, ofwel: is de vitamine effectief. Bij goedkope producten is de vitamine C opgelost in een ethyl ester (alcohol), maar dat zorgt ervoor dat de vitamine niet door het lichaam wordt herkend als lichaamseigen stof, en het wordt daarom niet opgenomen. Het beste is de pure vorm van vitamine C, al smaakt deze wel wat zuur. Het is zonde als alle goede stoffen je lichaam weer ongebruikt verlaten; gebruik daarom een (duurder) supplement dat wel goed via de darmen in de bloedbaan wordt opgenomen.

Beyuna vitamine C

Beyuna vitamine C

En dan de vraag: hoeveel vitamine C moet je dagelijks innemen? Het Voedingscentrum in Den Haag (Eerlijk over eten) adviseert nog altijd een aanbevolen inname van 75 milligram voor volwassenen.  Onderzoek heeft aangetoond dat dit cijfer inmiddels hopeloos achterhaald is. Een volwassene zou dagelijks minimaal 1000 milligram moeten innemen, beter is nog 3000 milligram (3 gram). En dat als je je gezond voelt en er “niets aan de hand is”, want bij een verkoudheid of ziekte zou je de dosis sterk moeten verhogen. Het beste is dan om de inname telkens met 1 gram per dag te verhogen, net zolang tot je darmen gaan “rommelen”. Vitamine C is oplosbaar in water, en bij een teveel zullen de darmen reageren met het teveel via extra water uit te scheiden, ofwel je krijgt diarree. Als dat gebeurt heb je de “darmtolerantie” bereikt, verlaag dan de hoeveelheid met 1 gram, dan is dat voor jou de beste hoeveelheid. 

Ik heb zelf uitstekende ervaring met de vitamine C van Beyuna, die geleverd wordt in tabletten van 500 milligram. Ik neem bij elke maaltijd twee tabletten, dan krijg ik dagelijks 3 gram binnen en voel ik me uitstekend daarbij. De voedingssupplementen van Beyuna zijn orthomoleculair samengesteld, van natuurlijke oorsprong en uitgebreid getest, en daardoor volkomen veilig.

Ik wens iedereen een uitstekende gezondheid, niet alleen in de wintermaanden maar het hele jaar door!

Anja Vis.