Sporters hebben ondersteuning nodig

Geplaatst op 9 november 2015 door Aviroo

Eigenlijk is het een open deur intrappen: voor een goede gezondheid en vitaliteit is veel bewegen van levensbelang. Wij mensen zijn van nature niet gemaakt om stil te zitten. Vroeger werd er gejaagd, op het land gewerkt of op een andere manier lichamelijke arbeid verricht. Tegenwoordig hebben veel  mensen een zittend beroep, en moeten we ergens naar toe dan pakken we de auto. Deze inactiviteit is funest voor ons lichaam en de oorzaak van veel van de problemen en ziekteverschijnselen waar we tegenwoordig mee kampen.

obeseBewegen heeft zowel op korte als lange termijn veel voordelen. Na het sporten of intensief bewegen voelt u zich ontspannen, slaapt u beter en kunt u efficiënter omgaan met stress of tegenslagen. Door regelmatig in beweging te zijn, bouwt u conditie op waardoor u zich fitter voelt en meer energie heeft. Na afloop van het sporten voelt u zich zelfverzekerder, gelukkiger en vrolijker. 

Op lange termijn is het goed om te bewegen, omdat u op deze manier veel ziektes en kwaaltjes voorkomt. Beweging houdt uw botten en spieren sterk en uw gewrichten soepel. Hierdoor voelt uw lichaam flexibeler en voelt u zich jonger en gezond. Daarnaast zorgt het ook voor het verlagen van de bloeddruk. Het bevordert de bloedsomloop en verlaagt het cholesterolgehalte wat het risico op hart- en vaatziektes doet afnemen. Een direct logisch gevolg van voldoende beweging is dat u voorkomt dat u te dik wordt of zelfs overtollige kilo’s kwijtraakt. Ook werkt de spijsvertering beter, wat maag en darmklachten voorkomt. U heeft minder kans op diabetes en op verschillende soorten kanker. 

wandelenVoor veel mensen is een half uur intensieve beweging per dag al voldoende, maar dan wel alle dagen van de week. Pak eens de fiets in plaats van de auto, maak een stevige wandeling na het avondeten, ga zwemmen of meld je aan voor aerobics of fitness. Als je een kantoorbaan hebt strek dan elk uur eens goed je ledematen, neem de trap in plaats van de lift en maak een ommetje in de pauze. Kortom, grijp elke kans aan om lichamelijk actief te zijn. 

Mensen die veel sporten zijn op zich goed bezig. Maar als je intensief sport, dan hebben je spieren en gewrichten het behoorlijk zwaar. Willen de spieren optimaal kunnen functioneren dan is een goede opwarmingsperiode noodzakelijk, anders liggen er snel blessures op de loer. Om goed te kunnen functioneren heeft een spier daarnaast zuurstof en voeding nodig. Deze voeding bestaat uit glycogeen, die wordt vrijgemaakt uit koolhydraten. Die zuurstof en voeding worden door het bloed naar de spier vervoerd. Dus wanneer er een tekort aan zuurstof of voeding is, of een stagnatie in het vervoer ervan, kan het misgaan. 

voetballenGlycogeen is de voeding van de spieren. De voedingsvoorraad wordt aangevuld door de glucose in de bloedbaan. Die glucose komt uit de lever. Wanneer de spieren goed getraind zijn, zullen ze zuinig met energie omgaan en zal er minder snel sprake zijn van uitputting of verzuring. Het antwoord is dus: goed trainen, in aangepaste mate. Ga dus niet te fanatiek van start en leer te luisteren naar uw lichaam. Daarnaast is het volgende ook belangrijk; let op voeding en drink voldoende (bij voorkeur een goede sportdrank), zodat de lever zijn werk kan blijven doen. 

Maar ja, sportdrank. De bekende merken bevatten allemaal veel suiker om het tekort aan glycogeen in de spieren snel aan te vullen. Dit geeft even een energieboost, maar al snel volgt de beruchte ‘suikerdip’. Suiker levert dan wel energie op, maar voorziet niet in de behoefte aan vitamines, mineralen en vezels die nodig zijn voor je spieren. Omdat je bloedsuikergehalte snel stijgt maakt je lichaam veel insuline aan om dat weer af te breken. Het gevolg is dat al na een half uur weer  moe en futloos wordt. Laat daarom drankjes als Red Bull, Monster, Gatorade, AA-Drank, Aquarius enzovoort staan, ze bevatten allemaal veel teveel suiker of zijn ronduit ongezond. 

fietsenBij het beoefenen van onze sportactiviteiten gebruiken wij de drank ‘Energy’ van Beyuna, die gemaakt is van 100% natuurlijke vitamines, mineralen en fruitextracten. Energy bevat géén suiker en géén cafeïne, waardoor je je lichaam niet belast met verkeerde stoffen. Het geeft een zekere, maar geleidelijke energieopbouw, zorgt voor een grotere aanmaak van rode bloedlichaampjes (zuurstof) en geeft een betere concentratie en alertheid. Dit effect houdt vier uur aan, lang genoeg voor een training of BeyunaPowerwedstrijd. Met Energy krijgen de spieren precies díe stoffen aangevuld waaraan bij intensieve inspanning op dat moment behoefte is.

Een tweede product speciaal voor sporters is Beyuna Power, net op de markt. Bij het innemen van twee capsules, een half uur voor de training of wedstrijd, zorgt dit voor meer uithoudingsvermogen, sneller herstel na fysieke inspanning en meer energie. Daarnaast stimuleert Power het immuunsysteem en bevordert het de alertheid, concentratie en zelfvertrouwen bij de sportprestatie. Tenslotte levert Power een bijdrage voor het behoud van soepele gewrichten.

Conclusie: bewegen is absoluut noodzakelijk, intensief bewegen is nog beter maar het is daarbij wel van groot belang te letten op voeding, rust en wat je aan ondersteunende middelen gebruikt. Voor sporters is het fijn om te weten dat alle Beyuna producten getest en absoluut dopingvrij zijn, zodat ze veilig ingenomen kunnen worden. 

Anja Vis.